Sjekkliste for deg som skal delta på messe

Har du planer om å arrangere en messe eller presentere dine produkter på en stand? Her er noen tips til hvordan man planlegger og gjennomfører en messe. En godt planlagt messedeltakelse gir bedre resultat og økt lønnsomhet.

Nøkkelen til suksess er topp motiverte personer som jobber på standen og som kjenner produktene til fingerspissene.

1. Planlegging

I første omgang er det viktig å sette seg et klar mål for messedeltagelsen.
Enten du ønsker å lansere ett produkt, snakke til eksisterende eller potensielle kunder eller for å bygge merkevaren din videre. Med et klart mål kan du utnytte tiden og potensialene for arrangementet. Et godt planlagt messe gir bedre resultat og økt lønnsomhet.

Forslag til formål:

  • Nye nyhetsbrevabonnenter.
  • Nye potensielle kunder
  • Økt omsetning

Vi i Markedsmateriell bistår deg med alt fra A til Å. Trenger du hjelp til opp-rigg og ned-rigg kan vi bistå deg med dette også.

montering mannskapet
3d modellering av messestand

2. Design av messestand

Tenk på din egen branding og revurdere den. Er den sterk nok? Formidles det riktige budskapet? Det er viktig å skille seg ut og skape et godt førsteinntrykk. Planlegg en stand som gjenspeiler bedriftens profil. De besøkende på standen din skal enkelt og raskt kunne oppfatte budskapet og tjenestene du som utstiller leverer.

Våre dyktige designere hjelper gjerne til med visualisering av din stand i 3D.

Vi kan også lage skreddersydde messe-stands eller større komplette løsninger hvor vi produserer et resultat basert på konsepter eller spennende ideer. 

3. Inviter kunder

Inviter, engasjer og informer både potensielle og eksiterende kunder. Å være utstiller på en messe er i seg selg en stor investering. Derfor er det viktig å få mest mulig ut av investeringen. Send ut invitasjon og informer dine kunder om deltagelsen og følg disse opp i etterkant av messen, slik at du får nytte av investeringen.

Rådgivning
smarte markedsførings tips

4. Vær synlig

Et viktig messetips er synlighet i digitale kanaler i forkant av messen. La folk få vite om deres tilstedeværelse før messen. Sosiale medier er kanaler for å skape engasjement, øke synligheten og nå ut til målgruppen. Ved å nå ut til målgrupper får du økt rekkevidden av messedeltakelsen.

Lag innhold til sosiale kanaler, nyhetsbrev og nettside:

  1. Bruk nettsiden til å lag et påmeldingssystem. Skriv artikler på siden.
  2. Send ut nyhetsbrev til eksisterende kunder og inviter til messen. 
  3. Post på sosiale medier og informer om din messedeltakelse.

5. Aktiviteter

Ha det gøy. Vær imøtekommende og ha gode samtaler i møte med de besøkende. En konkurranse er en fin måte å tiltrekke nye kunder eller bygge opp en potensiell kundeliste. Legg ut gratis produkt som penner, vannflaske eller andre reklame artikler med egen logo. Dette kan bidra til at de besøkende husker deg etter messen.

Forslag til reklameartikler:

  • Vannflaske
  • Penner
  • Notatblokker
  • Nøkkelringer
  • Handlenett
profilartikler

6. Følg opp leads

Husk oppfølging av nye kunder i etterkant av messen. Lag en plan slik at du også får gjort nytte av investeringen ut mot alle som ikke fikk tatt turen innom standen.

Etter messen er det viktig å evaluere effekten av messedeltakelsen. Hva fungerte bra, og hva kan forbedres? Oppnådde du målene du hadde satt for deg før messedeltakelsen?

TRENGER DU HJELP TIL DIN NESTE MESSESTAND ELLER EVENT?

Fyll ut kontaktskjema under!