Slik driver du kunden krazy på messestand

Topp 10 punker som driver kunden krazy på messen

En messestand som tiltrekker kunder med veltrente medarbeidere er et must for å virkelig lykkes på messe. Markedsføring i forkant og oppfølging i etterkant sørger for at du maksimerer effekten og får mest mulig ut av investeringen. Likevel hviler det mye press på dine selgere til å skape meningsfull dialog og salg når det koker på messen. Her forteller vi deg hva du ikke bør gjøre på messen.

Det er inntrykket dine ansatte gjør på messen som er avgjørende om du lykkes eller ikke. Det hjelper selvfølgelig å ha attraktive produkter og profesjonell markedsføring, men mennesker kjøper mennesker og derfor må selgerne på messen prestere maksimalt.

Potensielle kunder vil i hovedsak ikke dømme din merkevare basert på hvor mye penger du har brukt på messestanden eller hvor flott profileringutstyr du bruker. I stedet vil de vurdere dine selgeres profesjonelle adferd og hvordan de ser ut, i tillegg til hvor attraktivt produktet ditt fremstår.

Selgeres adferd på messen er derfor avgjørende og påvirker resultatet direkte. Det er spesielt viktig at dere har trent selgerne i forkant slik at dere unngår negativ adferd på messegulvet.

På bakgrunn av dette har vi laget en sjekkliste over noe av det verste dere kan gjøre på messen. Gjør du bare dette, lykkes du ihvertfall ikke.

10 punkter som driver kunder krazy på messe:

  1. Kunden blir ignorert.
    Det tar for lang tid før dere kontakter kunden. Sørg for at blikket møtes tidlig når kunden kommer til messestanden. Gi tydelig tegn til kunden at han har blir sett. Er det mange kunder på messestanden må dere informere at dere skal hjelpe så snart dere blir ledig. Mange kunder på messestanden kan være positivt, da det skaper inntrykk at produktet du selger er attraktivt.

  2. Selger kjenner ikke produktene han skal selge.
    Skal du selge noe så sørg for at du kan svare på alle spørsmål.

  3. Dere spiser mat på messestanden.
    Spis sunn og god frokost før du kommer på jobb slik at du har nok energi. Spis mat i restauranten eller andre steder vekk fra messestanden. Det er alltid en kunde som ser på deg selv om du ikke ser på kunden. En godt planlagt messedeltakelse bør har rutiner for mat og drikke.

  4. Kunden blir stadig avbrutt av selger.
    Vær ydmyk og høflig mot kunden. Ikke vær for ivrig selv om du brenner for produktet du selger. La kunden slippe til. Blir det en masete salgsopplevelse går kunden sin vei. Vurder kjøper fortløpende. Tar salget for lang tid kan du vurdere å gå videre til neste kunde.

  5. Ansatte på messestanden har hendene i lommene.
    Ingen kunder vil kjøpe av en selger som ser ut til å kjede seg på messen. Øv på salgspitch eller rydd messestanden.

  6. Kunden blir holdt igjen når de er klare til å gå videre.
    Oversalg mot kunde gir negative assosiasjoner mot dine produkter og merkevare. Vær høflig og ønske kunden en god dag og velkommen tilbake.

  7. Overdreven intimitet eller for nærgående kontakt mot kunden.
    Hold adferd og samtalen profesjonell på messen. Selv om det oppstår god kontakt med en kunde er dere ikke «kamerater» umiddelbart. Noen bransjer gir rom for fysisk kontakt, men i stor grad bør det unngås dersom det ikke er nødvendig.

  8. Selgere tygger tyggegummi på messestand.
    Den totale opplevelsen og inntrykket kunden får av selger kan være avgjørende for salg eller ikke. Derfor skal du ikke tygge tyggummi når du snakker med kunder. (Kan til nød omgås med pastiller mot dårlig ånde, ref. punkt 10).

  9. Selger er forkjølet eller «renser halsen» hele tiden
    Det kan være alarmerende å stå nært noen som oppleves syke. Ingen kunder liker å høre på andre menneskers kroppslyder.

  10. Selger har dårlig ånde.
    Dårlig ånde kan snu et salg. Nordmenn er ofte for høflige til å si fra. Er du ikke klar over det selv så sjekk med dine kollegaer før snakker med kunder.

 

Denne adferden er kanskje opplagt men den skjer i mer eller mindre grad på en messer hele tiden. Både store og små selskaper sliter med de samme utfordringene. Investerer du i tid til trening og forberedelse av selgere og ansatte i forkant av messen fremstår dere profesjonelle og yter 100%.

Sjekk ut vår artikkel om suksesskriterier for å lykkes på messe her.

Vær tidlig ute med planlegging og forsøk å minimere stresset rett i forkant av messen. Snakk gjerne med oss i Markedsmateriell dersom dere ønsker råd og veiledning til hvordan dere kan lykkes.

Lykke til på neste messe!

One thought on “Slik driver du kunden krazy på messestand

Legg igjen en kommentar