Smarte markedsføringstips du kan starte med i dag

Smarte Markedsføringstips

Nytt år, nye muligheter! Starten på et nytt år en god tid til å gjennomgå din markedsstrategi og sørger for at du skaper resultater i tråd med målsetningen. Noen bransjer har mindre aktivitet i starten på et nytt år. Da er dette en perfekt mulighet til å sjekke status og fokusere på å gjøre bedriften enda bedre.

Alle markedsføringstiltak bidrar til å tiltrekke seg kunder og styrke merkevaren. Markedsføring er avgjørende for å kommunisere til nye, potensielle og eksisterende kunder. Derfor er det ikke alltid viktig hva du gjør, men at du faktisk gjør noe.

Sjekk ut vår liste over inspirerende idéer til markedsføring du kan starte opp med idag:

Lag et nyhetsbrev

Publisere et nyhetsbrev til dine eksisterende kunder. Fortelle om hva du gjør og hva som er nytt, nye produkter eller tjenester i bedriften. På denne måten holder du kontakt med eksisterende kunder og sørger for at din merkevare er top-of-mind hos kundene. Har du ikke et nyhetsbrev i dag kan vi for eksempel anbefale Mailchimp, som er lett å bruke og raskt å komme i gang med. Her kan du melde deg på vårt nyhetsbrev.

Skriv en blogg

Blogger gir store muligheter for å ikke bare utvide din digitale markedsføringsstrategi ved å skape en lang rekke long-tail søkeord og optimalisere websiden din for søkemotorene (SEO). De er også en god mulighet til å vise frem dine ferdigheter og kompetanse. På denne måten bygge tillit. Hold bloggen din jevnlig oppdatert med godt innhold. Google og besøkende vil elske deg for det.

Ring mer

Begynn hver dag med å følge opp potensielle nye kunder eller ringe kalde samtaler. Det er alltid smart å holde kontakt med nye og potensielle kunder. Oppretthold en god dialog og vær top-of-mind hos dine kunder.

Visittkort

Ikke gå uten visittkort. Du vet aldri hvem du kan støte på. Sørg for at dine visittkort inneholder all relevant informasjon, inkludert din webadresse og sosiale medier kontoer du har.

Tilby mini-versjoner

Vurder å opprette en «mini-versjon» av produkter eller tjenesten til en rabattert pris. Dette kan lokke nye og eksisterende kunder til å kjøpe for å teste ut eller prøve. Smakebiter gir ofte mersmak og kan føre til en økt omsetning på sikt.

Finn en nisje

Gå i deg selv og finn frem til din nisje i markedet. Definer målgruppen som kan ha nytte av produkter eller tjenestene dine. Finn ut hva som er mangler og hva kundene virkelig trenger. Tilby løsninger og produkter som løser utfordringer i din nisje.

Snakk med kundene dine

Ikke vær redd for å snakke med dine eksisterende kunder. Benytt anledningen til å spørre dem om du kan gjøre noe mer for å forbedre produkter eller tjenester til dem.

Bruk sosiale medier

Facebook og Twitter er ofte referert til som forretningsvennlige plattformer. Dette er fordi de er en fin måte å kommunisere med kundenettverk, samtidig som du gir merkevaren din personlighet. Sosiale kanaler kan også fungere som kundeservice om du bruker det riktig. Husk å lage retningslinjer for publisering slik at du fremstår i henhold til din egen nettstrategi.

Få tilbakemeldinger og anbefalinger

Ingenting er mer troverdig i markedsføring enn å ha en ekte anbefaling fra fornøyde kunder. Hvis du ennå ikke har lagt til noen attester på din nettside, gjør det nå! Attester fra kunder bygger tillitt og tilbakemeldingene kan du bruke flere steder. Bare sørg for at du har full tillatelse fra kundene først.

Bli venn med bloggere

Det finnes et vell av nye medier og plattformer du kan bruke på nett. Men, disse kommer til kort når det gjelder omtale fra innflytelsesrike bloggere med store nettverk. Få dem til å skrive en anmeldelse om din bedrift, produkt eller tjeneste.

Annonser på eller spons en blogg

Undersøke hvor din målgruppe liker å finne informasjon på nett. Er det noen blogger som appellerer til kundene dine? Kontakt bloggen og spør om annonsering eller sponsing i bytte for annonseplass eller omtaler. Annonsering på en blogg vil ofte være rimeligere enn nettannonser i aviser og nettmagasiner.

Skriv artikler som er lett å dele med andre

Gjør det meste ut av din egen webside ved å skrive artikler som naturlig oppfordrer folk til å koble til den. Jo flere folk som anbefaler blogger, jo mer web trafikk du får til ditt nettsted.

Gjør det meste av din e-post signatur

Knytte opp alle din viktigste kontaktinformasjon, kontoer på sosiale medier og nettadresser i din e-post signatur. Det gjør det enkelt for kunder å finne kontaktinformasjonen din.

Gatebukker klassisk hardfør LED krittavle XL gatebukk ekstra hardfør XXXL mega A3 visningsbukk meglerbukk

Sett reklamen foran kunden

Bruk gatebukker og plakater til å fremme tilbud til kunder. Et reklamebudskap rett utenfor butikken lar deg påvirke kunden direkte og virke salgsfremmende. Sett ut en gatebukk eller beachflagg der kundene går forbi, slik at de ikke kan unngå å se budskapet.

Få ut en melding i din lokalavis/lokale nettavis

Skriv en pressemelding om noe med nyhetsverdi som skjer i din bedrift. Plukk opp telefonen og snakk med en journalist for å se om de er interessert i å kjøre en sak om dere. Lokalaviser og lokale organisasjoner er i større grad interessert i lokale nyheter og derfor lettere å få på kroken.

Sponse en premie

Sponsing av premier kan få navnet på bedriften ut i nye markedet. Det er alltid en nisje som passer til din virksomhet og budsjett. Du må selv være proaktiv å ta kontakt, ikke vent på å bli kontaktet.

Sponse en konkurranse

Konkurranser på nett, aviser og radioprogrammer er svært populært. En konkurranse er en fin måte å tiltrekke nye kunder eller bygge opp en potensiell kundeliste. Vurdere å sponse en konkurranse og få dem til å fremheve merkevaren din. Slik kan du nå ut til et nytt og større marked.

Tilby rabatter i begrensede perioder

Rabatter på visse tider av året og høytider er alltid populært. Tilby egne produkter og tjenester til en rabattert pris, for eksempel Sommertilbud eller Påsketilbud. Folk elsker rabatter! Ved å tidsbegrense tilbudet blir det mer eksklusivt og dermed ekstra forlokkende.

Produktkatalog fra Markedsmateriell - Last ned produktkatalogen

Lag en brosjyre

Trykte brosjyrer er effektivt selv i dagens samfunn. Lager du i tillegg en PDF-versjon som er lett tilgjengelig for nedlastning på ditt nettsted. Markedsfør brosjyren og tilby denne gratis, eller som nedlastning etter at kunder har fylt ut et interesseskjema. En annen fordel med PDF-brosjyrer er at du kan ha linker til produkter og tjenester. På denne måten kan du skape økt trafikk til din webside.

Tradisjonell reklame

Postere, bannere og reklamekampanjer virker. Det er ikke uten grunn du får et lass med reklame i postkassen. Vurder å lage et stort banner, reklameseil eller sett opp beachflagg med et godt tilbud. Du kan også trykke opp og sende DM i posten til din eksisterende kundedatabase. Posten har bedriftstjenester som gjør dette enkelt. Dette er et meget godt supplement til digital markedsføring.

Lag en pressepakke

Forfatt en god tekst om deg selv og din bedrift, hva dere har oppnådd og hvorfor dere er eksperter innen ditt fagfelt. Lag digitale versjoner med bilder og dokumenter som er klar til å sende ut til alle som kontakter dere. Ha pressepakken lett tilgjengelig på ditt nettsted, slik at media og andre lett kan finne ut mer om deg og kontakte deg.

Bilfolie bilreklame foliedekor på P5 Hits fra Markedsmateriell

Bruk bilen som reklameplakat

Hvorfor ikke bruke bilen til å annonsere din bedrift mens du er på farten? Sett på en reklamefolie med et passende budskap. Ikke glem viktig kontaktinfo, slik som epost, webadresse og telefonnummer. For å gjøre det mer moro kan du legge til en spesiell rabatt kode – noe som folk kan bruke når de ringer opp. Reklamefolie er rimeligere enn du tror, beregn pris her.

Arranger frokostmøter

Vurdere å holde frokostmøter i din bedrift. Markedsfør frokostmøtet i forkant og bygg opp en kundeliste over de som er interesserte og potensielle kunder. Dette er en flott måte å bygge nettverk, møte potensielle nye kunder og styrke din merkevare.

Lær andre din kompetanse

Hold foredrag, kurs eller workshops basert på din egen kompetanse. Du vil bli overrasket over hvor mange mennesker som mangler kompetanse om dine egne produkter, uansett hvor enkle de er i bruk. Ved å gi av deg selv og lære andre, styrker du merkevaren og bygger tillitt i markedet.

Skriv et gjesteinnlegg

Finn de mest innflytelsesrike blogger eller profiler i sosiale medier og tilby å bidra og skrive artikler. Du får dermed mulighet å tilføre din egen personlighet til merkevaren gjennom artikkelen. Dette er bra for søkemotoroptimalisering (SEO) og hjelper deg til å nå et enda større publikum.

Dra nytte av ulike forum

Uansett hva ditt fagfelt er, finnes det nok av forum du kan bli med og begynne å bidra til. Mange bruker fora og diskusjonsgrupper for å finne svar. Ved å tilføre nyttig informasjon som gir verdi til lesere kan du tiltrekke deg flere kunder og spre merkevaren din på nett. Ikke glem å få mest mulig ut av ditt egen forum signatur ved å legge inn linker til nettstedet ditt og eventuelt logo som avatar.

Ikke glem SEO

SEO betyr å optimalisere innhold for søkemotorer, slik at det blir lettere søkbart og enklere å finne frem til. Gå gjennom websiden og alle artikler du skriver og se om de er optimalisert for søkemotorer ved å kontrollere at artikkelen er relevant til de mest brukte nøkkelordene i artikkelen. SEO handler om å sikre at potensielle kunder finner nettstedet ditt hvis de søker etter dine produkter og tjenester. Ikke nøl med å gjøre dette til en prioritet.

Markedsmateriell Facebook Side

Lag en Facebook-side

Facebook er mer forbruker-fokusert enn for eksempel Twitter og LinkedIn. Det krever fokus og oppdateringer å drive en Facebook-side og kundene forventer at du er tilstede hele tiden. Mange bedrifter bruker Facebook som en forlengelse av kundeservice. Du bør bare opprette en side dersom du tror din bedrift passer dette mediet.

Alt er mulig så lenge strategien for bruk er i tråd med dine mål om bruken av siden. Skriv innlegg og interessante oppdateringer for å holde fansen hekta. Alle som liker siden din vil se oppdateringene du legger ut. Slik kan du kommunisere med likere og holde de oppdatert på din bedrift. Her kan du se hva vi gjør på Facebook.

Koble sammen alle dine kontoer i sosiale medier

Ikke glem å gi linker fra ditt eget nettsted til alle dine sosiale medier kontoer og vice versa. Sørg for at alt henger sammen opp og ikke glem å ta med dine sosiale medier kontoer i alt markedsføringsmateriell og artikler, tekster, epost og mer.

Send takkekort og muntre hilsener

Verdsetter dine kunder ved å sende takkekort når du har fullført en jobb. Kanskje du kan sende en hilsen når en god kunde har bursdag? De vil huske deg om du sender en personlig hilsen. Det er ofte den ekstra touchen som skaper lojale kunder.

Alle elsker gratis gave

Legg ved et gratis produkt, en tester eller prøvepakning i neste forsendelse til kunden. Alle elsker en gratis gave. Det koster det lite men du gjør kunden lykkelig. En liten, men effektiv idé.

Belønn lojale kunder

Sett opp en lojalitetsstrategi hvor du belønner lojale kunder. Hvordan du skal belønne dem er opp til deg. Du kan tilby for eksempel tilby en rabatt etter X antall kjøp, gratis levering eller ekstra service. Belønn lojaliteten til egne kunder ved at du er lojal mot dem.

Skap en personlighet til dine kontoer på sosiale medier

Folk ønsker ikke å snakke med merkevarer og logoer, de ønsker å snakke med mennesker. Legg til et bilde av en ekte person som kan representere bedriften i sosiale medier. Bilder av mennesker vil større grad oppleves positivt og motvirker distansen mellom den digitale verden og virkeligheten.

Lag en Om-Oss side på ditt nettsted

Kunder vil vite hvem de har med å gjøre før de tar i bruk en ny bedrift. Sørg for at nettstedet har en god Om Oss, som beskriver bedriften, ekspertisen, kompetansen og erfaring innen bransjen. Her kan du se hvordan vi har gjort det.

Ikke undervurder tilgjengelighet og god kundeservice

Ingenting slår uttalelser og anbefalinger fra fornøyde kunder. I dagen samfunn bør du være lett tilgjengelig og ha en utmerket kundeservice, for å beholde eksisterende kunder. Ved å jobb litt hardere og målrettet vil du høste gevinsten av en langsiktig satsning på å være tilgjengelig og ha en super kundeservice.

Start en kampanje for å endre noe i din bransje

Er det noe som mange har utfordringer med i din bransje? Hvorfor ikke starte en kampanje for å øke bevisstheten om problemet. Din bedrift kan bli ambassadør og forkjemper for å endre det. Lag en pressemelding og få lokale medier ombord. Kjemp for det du tror på, og du vil skape en ny interesse om din bedrift.

Gi av deg selv

Når du har drevet din bedrift i en lengre periode vil du ha en enorm kompetanse og erfaring for hvordan dette bør gjøres. Du har feilet og hatt suksess, det skjer alltid uforutsette ting underveis.
Din erfaring er utrolig verdifull for andre mennesker. Del dine forretningshemmeligheter med andre. Ikke vær redd å fortelle folk hvordan du kan hjelpe deres bedrift eller hvordan de oppnår samme suksess. Ja, noen vil sikkert stjele dine triks og tips, men majoriteten vil foretrekker å kontakte ekspertene i din bransje. Det er deg og din bedrift.

Banner til messekonstruksjon messebanner reklamebanner fra markedsmateriell oslo motorshow

Book en stand på relevante messer

Bestilling stands på relevante messer setter deg i direkte kontakt med potensielle kunder. Du får markedsført dine produkter og merkevare. Samtidig kan du bygge nettverk. Husk å gå gjennom trening før messen. Slik stiller du forberedt på messestand. Forsikre deg om at standen er tiltalende og at du har nok markedsføringsmateriell, visittkort og brosjyrer, klare til å dele ut. Her kan du lese hva du ikke bør gjøre på messestand.

Ignorer konkurransen

Din markedsstrategi og markedsbudsjetter er ikke lik dine konkurrenter. Derfor bør du ikke bli besatt av å følge hva andre gjør, fordi det er ikke nødvendigvis riktig. Konsentrer deg om din egen virksomhet og ha tillit til deg selv. Arbeid med din egen markedsføringsplan, ikke la deg styre av andre.

Få en QR-kode

QR-koder er en smart markedsføringsgadget som lar kunder med smarttelefoner en rask tilgang til et nettsted ved å skanne QR-koden. Bruk en QR-kode på kampanjemateriell og markedsføring.

Annonser på Facebook

Facebook-annonsering er faktisk veldig bra, spesielt hvis du er ute etter målrettede demografi. Du kan velge region, kjønn, alder og selv sivilstatus personer du ønsker å målrette mot og dermed skape en skreddersydd kampanje bare for dem. Facebook gir deg også god innsikt i hvordan annonseringen fungerer, slik at du vet hva som gir resultater. Dermed kan du ta analytiske beslutninger som forbedrer markedsføringen til neste kampanje.

Markedsmateriell Youtube Kanal

Lag videoer

Multimedia er utrolig populært og bidrar til å gjøre nettstedet ditt mer engasjerende. Videoer bidrar til å bygge din profil og styrke tillitten i markedet. Dersom kunder stoler på deg vil de ønsker å kjøpe av deg. I tillegg er video en effektiv måte å vise produkter og funksjoner. Sjekk ut våre brukervideoer i vår YouTube-kanal.

Go green

Vi er alle besatt om miljøet i disse dager. Derfor vil det ihvertfall ikke skade din bedrift, eller miljøet, å bli litt grønne. Sett opp en øko-policy i bedriften og få på plass rutiner som gjør deg grønnere. Ikke minst må du vise folk at du bryr deg om verden tar et samfunnsansvar.

Overvåk merkevaren på nettet

PR handler om å håndtere og forbedre ditt rykte. En del av det ligger i å effektivt overvåke hva folk sier om deg på nettet. Ved å følge nøkkelord og administrere omdømme på nett kan du spore samtaler og svare på negativ omtale. Det finnes flere ulike programvare på internett som kan hjelpe deg med dette. De fleste er på Engelsk, slik som Mention.

Bli inspirert og øk kompetansen

Det er alltid noe interessant som skjer der ute. Fra nerdete konferanser til fagseminarer og kreative foredrag. Gjør et poeng av å delta på et nyttig kurs eller foredrag så ofte som mulig. Ikke glem å ta med masse visittkort og bygg nettverk mens du er der.

Lag en morsom og funksjonell 404-side

Siden ble ikke funnet eller 404-sider, er de nettsidene som forteller dine besøkende at «websiden de forsøkte å nå ikke finnes». Lag en morsom eller informativ 404-side som gjør det lett for kunder å finne frem til det de faktisk leter etter. Legg til de mest brukte produktkategoriene, et søkefelt og kontaktinformasjon slik at kundene enkelt kan ta kontakt med deg. Her kan du se hvordan Markedsmateriell har løst sin side.

Få direkte trafikk med betalt søk (PPC)

Google AdWords er flott verktøy å bruke hvis nettstedet ditt er nytt og du vil nå ut til kunder raskt uten å vente på organisk trafikk. Det er en fin måte å sikre treff på søkeordene dine og sende trafikk til relevante landingssider. Annonser og kampanjer plasseres direkte foran kunden når de søker på Google. På denne måten når ut med ditt budskap til potensielle kunder direkte, så lenge du betaler for annonseringen.

Gjør kundedatabasen og følgere i sosiale medier eksklusive

Gjør god bruk av din kundedatabase og send ut eksklusive kampanjer. Tilby produkter eller rabatter som ikke finnes i nettbutikken eller andre steder. På denne måten opprettholder du kundebasen ved at kundene føler seg eksklusive og at de får noe utenom det vanlige.

Annonser på andre sine nyhetsbrev

Vet du om et populært nettmagasin som sender ut jevnlige oppdateringer til sine abonnenter? Det kan være muligheter for å sette inn din reklame. Undersøk hvem som kommuniserer med din målgruppe. Husk at målgruppen også kan være geografisk målrettet. Ved å markedsføre deg til målrettede områder kan du treffe nye, potensielle kunder du eller ikke når ut til gjennom tradisjonell reklame.

Følg opp leads

Aldri noensinne glemme å følge opp nye kontakter du møter. En henvendelse er HOT i det øyeblikket du mottar den. Enten du møter mennesker på et arrangement, epost eller via telefon, må du alltid følge opp i etterkant.

Bygg en sterk merkevare

Tenk på din egen branding og revurdere den. Er den sterk nok? Formidles det riktige budskapet? Er markedsføringen i tråd med målene? Har du et tidsriktig design og funksjonalitet? Hvis ikke, bør du vurdere å oppdatere deg. Vær modig! Du må sikre merkevaren for å sørge for langsiktig suksess. Visuelt markedsmateriell slik som bannere i storformat hjelper deg å bli synlig der du fysisk befinner deg eller vil eksponere deg til kunder.

Selg deg selv

Uansett hvor du går eller hvem du snakker med, selge deg selv! Du er den viktigste ambassadør for din bedrift. Kom deg ut og selg!

Lag en undersøkelse

Finn ut hvor skoen egentlig trykker ved å lage en undersøkelse. Samle feedback fra dine kunder og oppmuntre til deltakelse. Kanskje tilby en premie? Når du har samlet dataene kan du gjøre en troverdig vurdering av hvordan du bør forbedre deg.

Oppdater ditt eget markedsmateriell

Du bruker vel ikke det samme markedsmateriellet år ett år? Et tidsriktig design og reklamebudskap er viktig for gjennomslagskraften til din markedsføring. Ta en vårrengjøring og rydd opp!

Sist men ikke minst, lytt til dine kunder

Dine kunder vil gi deg den mest nyttige innsikten i hvordan du kan forbedre din virksomhet, enda flere fornøyde kunder og økt salg. Lytt til deres tilbakemeldinger og sett nye systemer på plass for å sikre at bedriften blir bedre.

Trenger du materiell eller hjelp med din markedsføring?

Vi gjør deg synlig!

 

Legg igjen en kommentar